روانشناسی عمومی (۱)

چند نمونه ازشرطی سازی کلاسیک  ۲۳/۹/۸۷  

تحقیقات پاولف درمورد شرطی سازی چند تن ازروانشناسان شوروی را تحت تاثیرقرارداد بنابراین برخی ازآنها آزمایشهایی را اجرا کردند که شامل شرطی کردن پاسخهایی بودند که معمولا تحت کنترل ارگانیزم نیستند. برای مثال انقباض وانبساط رگها را که با استفاده ازکیسه های سرد وگرم ایجاد می شوند می توان به صدای زنگ شرطی کرد.تخله ادرار را هم می توان به صورت کلاسیک شرطی کرد. اگرهوای کافی به مثانه فرد وارد شود فشارداخل مثانه بیشترمی شود وتخلیه ادرارصورت می گیرد.اگروارد کردن هوا با یک زنگ همایند شود بعدازچند بارهمایندی زنگ به تنهایی تخلیه ادراررا فرا می خواند.

کلر(1969) دراین رابطه آزمایشی را شرح می دهد که طی آن ازآزمودنیها خواسته شد دست راست خود رادریک سطل آب یخ فروکنند. این کارباعث می شود دمای آن دست فورا کاهش یابد وجالب اینکه باعث می شود کاهش دما دردست دیگرنیزراحت تراندازه گیری شود. اگردست با فواصل منظم (3یا 4دقیقه) درآب یخ فرو برده شود وقبل ازهربارفروبردن زنگی نواخته شود بعد از20 بارهمایندی یا قدری بیشتر زنگ به تنهایی موجب کاهش دما دردست خواهد شد .

نوع دیگری ازپاسخ که به راحتی می توان آن را شرطی کرد "بیزاری ازمزه" است : بیزاری شدید ازخوردن یا نوشیدن چیزی. برخی بیزاریها ازمزه ارثی هستند آنها حیوانات یا انسانها را ازخوردن مواد تلخ مزه برحذرمی دارند( که برحسب اتفاق علت تلخ مزه بودن آنها این است که سمی هستند).(درمورد شرطی سازی کلاسیک بیزاری ازمزه درفصل 5 به طورمشروح بحث خواهیم کرد).

اینکه یک پاسخ رابه چه سهولتی می توان ازطریق شرطی سازی کلاسیک فراگرفت به چند عامل بستگی دارد. برجستگی محرک شرطی با اهمیت است. زنگها وسایرصوتها به دلیل اینکه محرکهای بسیاربرجسته ای هستند درآزمایشهای شرطی کردن حیوانات به کاررفته اند.

توجیهاتی برای تداعیهای محرک – پاسخ

اصولا نظریه شرطی سازی یادگیری رابه دوصورت توجیه می کند: مجاورت وتقویت . مجاورت یعنی وقوع همزمان یا تقریبا همزمان رویدادها توجیهی است که نظریه پردازانی چون پاولف. واتسون وگاتری ازآن استفاده می کردند. آنها معتقد بودند برای اینکه رفتارتغییرکند( یعنی برای اینکه یادگیری صورت گیرد) کافی است که دو رویداد همایند شوند گاهی فقط یک بارو گاهی چند بار.

تقویت مفهوم پیچیده تری است که به پیامدهای محرک اشاره دارد. برای مثال یک نوع تقویت تقویت مثبت است که به موجب آن پیامدی مانند برطرف شدن گرسنگی به یادگیری منجرمی شود  

جمع آوری کننده :  آقای افرا 


  

جلسه روز شنبه ۱۶/۹/۸۷   

نمومنه ای از شرطی سازی٫این بار بر روی موش.(جعبه اسکینر) 

به نظر شما انواع متغییرها در مثال زیر چیست؟؟! 

منتظر نظرات شما هستیم.

 

جمع آوری کننده :  آقای افرا  


 جلسه روز شنبه ۰۹/۹/۸۷   

مرحله خواب که در کلاس در امروز خانم دکتر نیکوگفتار به آن اشاره کردند. 

  

نقاط فعال مغز در هنگاه خواب Rem و در حالت عادی ـ مقایسه کنید (شکل زیر) 

همانگونه که در شکل مشخص شده نقاط قرمز نشان از فعالیت آن نواحی می باشد.   

 

جمع آوری کننده :  آقای افرا 


  تصاویر جلسه روز شنبه ۰۲/۹/۸۷ 

بررسی هایی کوتاد در مورد EEG
1- EEG در بزرگسالان هوشیار ، موج های آلفا و تتا را نشان می دهد.
2- در دو قسمت مغز ، الگو های یکسانی از فعالیت الکتریکی به ثبت می رسد.
3- هیچ انفجار موج غیر عادی و یا موج آرام ناگهانی در فعالیت الکتریکی ظبط نمی شود.
4- اگر در طول تست از چراغ های چشمک زن و یا (تحریکات نوری)استفاده شود، امکان یک واکنش کوتاه بعد از هر بار خاموش و روشن شدن در منطقه پس سری وجود دارد، اما موج ها به صورت نرمال خواهند بود.

نتیجه نابهنجار
1- اگر انگاره ها طرح موج ها در دو طرف مغز با یکدیگر متفاوت باشند که نشان دهنده مشکل در یک نیمکره مغزی می باشد.
2- اگر پیام ها و سیگنال های ارسالی ناگهانی باشند مثل آرام نشدن ناگهانی امواج که ممکن است در اثر وجود تومور مغزی، عفونت، آسیب، سکته و یا صرع باشد. مکان و مطالعه الگوی دقیق امواج نابهنجار الکتریکی در افراد مبتلا به صرع می تواند کمک بسیار زیادی در تشخیص نوع صرع و یا نوع محله های آن باشد. البتهEEG به تنهایی نمی تواند مارا از وجود صرع و حملات آن آگاه سازد زیرا که نتیجه آن در فاصله زمانی بین محله ها بسیار نرمال و طبیعی ظاهر می شود.
3- دلیل ضبط امواج متفاوت و در نواحی مختلف مغز می تواند مشکلاتی نظیر: مسمومیت مخدری، عفونت(التهاب مغزی یا انسفالیت)، اختلالات سوخت وسازی مثل دیابت، که تمام نواحی مغز را تحت تاثیر قرار می دهند و توازن شمیایی بدن را تغییر می دهند، باشد.
4- اگر در بزرگسالان هوشیار امواج دلتا و تتا را نشان دهد دلیل بر امکان وجود جراحت و یا بیماری مغزی می باشد همچنین بعضی داروها هم می تواند دلیل این امواج باشد.
5- زمانیکه EEG هیچ گونه فعالیت الکتریکی در مغز را نشان ندهد(خط های صاف) که معنای آن توقف کارکرد مغزی می باشد که در بسیاری از موارد دلیل آن کمبود اکسیژن در مغز و یا خونریزی مغز می باشد.
البته در زمان کما و یا استفاده بیش از حد از دارو های مسکن نیز ممکن است خطوط صاف باشند.

 

مراحل تست در آزمایشگاه 

  

منبع مطالب کلیک کنید و کلیک کنید

مترجم و جمع آوری کننده :  خانم مقدم

تایپ : خانم طلایی 


 

 تصاویر جلسه روز شنبه ۲۵/۸/۸۷


 

تصاویر جلسه روز شنبه ۱۸/۸/۸۷

  

 

جمع آوری کننده تایپ و صفحه بندی :  آقای افرا


 

چکیده مطالب ارائه شده در روز شنبه ۲۰/۰۷/۸۷  سر کلاس روانشناسی عمومی

.

حوزه های مطالعاتی روانشناسی => بنیادی ـ کاربردی 

.

بنیادی : در علوم بنیادی به رابطه بین پدیده ها توجه می شود . که به نظریه می انجامد.
کاربردی : با استفاده از نظریه هایی که از علوم بنیادی استخراج می شود٫ سعی دارد برای چالشهای مختلف راه حلی ارائه دهد. 

 .

روشهای علمی کسب دانش  

.

روشهای کسب علم به روش غیرعلمی => 

.

۱- تجربه  ----> تغییر شرایط بر آن تاثیر گذاری
۲ـ بینشی ----> شناخت به صورت ناگهانی و شهودی صورت می گیرد
۳- باورهای رایج ----> مانند این که عدد ۱۳ نحس است
۴- استناد به روش و گفته متخصصان
۵- استدلالی است ----> مانند این که علی امروز خوب درس خوانده پس فردا خوب امتحان می دهد.

انواع روشهای تحقیق در روانشناسی => 

توصیفی ----> مشاهده و ثبت رفتار که شامل مطالعات توصیفی شامل مطالعه موردی ٫ زمینه یابی و مشاهد طبیعی نام برد. 

همبستگی ----> به رابطه بین پدیده ها تکید دارد.

آزمایشگاهی ----> برای تبین علت و معلولی از مطالعات آزمایشی سود می جویند. 

 . 

مطالعات توصیفی به ۵ قسمت تقسیم شده است که شامل موارد زیر می باشد. 

۱-مشاهده طبیعی ۲-مشاهده آزمایشی ۳-نظر سنجی ۴-آزمونهای استاندارد شده  ۵-مطالعه موردی 

جمع آوری کننده تایپ و صفحه بندی :  آقای افرا

  


 

چکیده مطالب ارائه شده در روز شنبه ۱۳/۰۷/۸۷  سر کلاس روانشناسی عمومی  

تصاویر به دست آمده از اولین آزمایش و تست روانشناسی صدا و تلگراف به وسیله ونت پدر روانشناسی جدید. 

تصاویر جلسه روز شنبه ۲۵/۸/۸۷  

جمع آوری کننده تایپ و صفحه بندی :  آقای افرا


تحقیقات پاولف درمورد شرطی سازی چند تن ازروانشناسان شوروی را تحت تاثیرقرارداد بنابراین برخی ازآنها آزمایشهایی را اجرا کردند که شامل شرطی کردن پاسخهایی بودند که معمولا تحت کنترل ارگانیزم نیستند. برای مثال انقباض وانبساط رگها را که با استفاده ازکیسه های سرد وگرم ایجاد می شوند می توان به صدای زنگ شرطی کرد.تخله ادرار را هم می توان به صورت کلاسیک شرطی کرد. اگرهوای کافی به مثانه فرد وارد شود فشارداخل مثانه بیشترمی شود وتخلیه ادرارصورت می گیرد.اگروارد کردن هوا با یک زنگ همایند شود بعدازچند بارهمایندی زنگ به تنهایی تخلیه ادراررا فرا می خواند.

کلر(1969) دراین رابطه آزمایشی را شرح می دهد که طی آن ازآزمودنیها خواسته شد دست راست خود رادریک سطل آب یخ فروکنند. این کارباعث می شود دمای آن دست فورا کاهش یابد وجالب اینکه باعث می شود کاهش دما دردست دیگرنیزراحت تراندازه گیری شود. اگردست با فواصل منظم (3یا 4دقیقه) درآب یخ فرو برده شود وقبل ازهربارفروبردن زنگی نواخته شود بعد از20 بارهمایندی یا قدری بیشتر زنگ به تنهایی موجب کاهش دما دردست خواهد شد .

نوع دیگری ازپاسخ که به راحتی می توان آن را شرطی کرد "بیزاری ازمزه" است : بیزاری شدید ازخوردن یا نوشیدن چیزی. برخی بیزاریها ازمزه ارثی هستند آنها حیوانات یا انسانها را ازخوردن مواد تلخ مزه برحذرمی دارند( که برحسب اتفاق علت تلخ مزه بودن آنها این است که سمی هستند).(درمورد شرطی سازی کلاسیک بیزاری ازمزه درفصل 5 به طورمشروح بحث خواهیم کرد).

اینکه یک پاسخ رابه چه سهولتی می توان ازطریق شرطی سازی کلاسیک فراگرفت به چند عامل بستگی دارد. برجستگی محرک شرطی با اهمیت است. زنگها وسایرصوتها به دلیل اینکه محرکهای بسیاربرجسته ای هستند درآزمایشهای شرطی کردن حیوانات به کاررفته اند.

توجیهاتی برای تداعیهای محرک – پاسخ

اصولا نظریه شرطی سازی یادگیری رابه دوصورت توجیه می کند: مجاورت وتقویت . مجاورت یعنی وقوع همزمان یا تقریبا همزمان رویدادها توجیهی است که نظریه پردازانی چون پاولف. واتسون وگاتری ازآن استفاده می کردند. آنها معتقد بودند برای اینکه رفتارتغییرکند( یعنی برای اینکه یادگیری صورت گیرد) کافی است که دو رویداد همایند شوند گاهی فقط یک بارو گاهی چند بار.

تقویت مفهوم پیچیده تری است که به پیامدهای محرک اشاره دارد. برای مثال یک نوع تقویت تقویت مثبت است که به موجب آن پیامدی مانند برطرف شدن گرسنگی به یادگیری منجرمی شود.  

 

مقاله دیگر در این رابطه >>> کلیک کنید <<<< 

جمع آوری کننده :  آقای افرا 


نظرات 8 + ارسال نظر
روان شناس کوچولو شنبه 20 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 07:28 ب.ظ http://hands.blogfa.com

سلام.فکر میکنی بیان درسهای کلاسی تو این فضای عظیم فایده ی چندانی داره؟یه پیشنهاد دارم:علم رو وارد دنیای مردم عادی کنید تا هم مراجع کننده هاتون بیشتر شه و هم فایده ی عینی داشته باشه.
مث بحث های جالب مذهب و روانشناسی تو پست قبل.یا ترفندای سیاست برای همار افکار عموم.
موفق باشید همشاگردی

محمد شنبه 20 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 07:46 ب.ظ http://he.ictrad.com

سلام. حرف شما متین ولی محتوای درسی را فقط به صورت خلاصه قید خواهیم کرد ٫ و بیشتر به بحث و گفت و گو در موارد فوق می پردازیم .
در هر حال در مورد روانشناسی کاربردی هم با شما هم فکرم ٫ و از افرادی مثل شما انتظار دارم همراهی کنند . موفق باشید همشاگردی

بیتا یکشنبه 21 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:34 ق.ظ

سلام و خیلی ممنون از بابت این سایت .
این عکس های جالب را از کجا آورده ای ؟؟؟

سلام.ممنون که نظر دادین.
در نت جستجو کردم.بازم به ما سربزنید

امیر یکشنبه 19 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 09:18 ب.ظ

بابا جون این عکس یلی باحاله

عکس ها قدیمی خیلی سخت پیدا می شد . ولی چه کنیم که خراب همکلاسی هستیم..

طلایی پنج‌شنبه 7 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 07:06 ب.ظ

سلام
آقای افرا من نوشته ای که داده بودید رو توی این قسمت دیدم.
این عکسا خیلی خیلی جالبن واقعا بهتون خسته نباشید میگم از اینکه اینقدر برای این سایت زحمت می کشید اگه کمکی از من بر میاد بی تعارف بگید تا کمکتون کنم؟

سلام.
شما هم لطف دارین.
به زودی هر بخش به یکی از دوستا می دم برای به روز رسانیش.
با تشکر

شادی سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 12:02 ق.ظ

هراس و اضطراب



ابتدا روی چهارخانه جلوی هر عبارتی را که در مورد شما درست است کلیک کنید سپس نمره ایت تست را در پایین دریافت کنید





همیشه یک نوع حالت دل نگرانی و تشویش دارم.
بدون آنکه دلیلی برای آن ببینم همیشه یک نوع احساس ترس در وجودم هست.
سریع از کوره در می روم و دست و پایم را گم می کنم.
احساس می کنم که دارم خُرد می شوم.
هیچ چیز در زندگیم درست نیست و هر لحظه ممکن است بلایی بر سرم بیاید.
خیلی وقتها در دست و پایم احساس لرزش می کنم.
همیشه سردرد، گردن درد و کمر درد دارم.
احساس می کنم که ضعیف هستم و بسرعت خسته می شوم.
همیشه احساس ناآرامی دارم و نمی توانم یک گوشه آرام وقرار بگیرم.
خیلی وقتها در قلبم احساس پرش می کنم.
همیشه یک نوع احساس سرگیجه دارم.
تا به حال چندبار پیش آمده که حالت غش به من دست داه است و همواره احساس می کنم اینکار دوباره تکرار می شود.
خیلی وقتها تنگی نفس می گیرم.
نوک انگشتانم گزگز می کند و یک نوع احساس خواب رفتگی در آنها می کنم.
اکثرا یبوست دارم؛ اسهال می گیرم؛ معده درد دارم.
بیش از حد معمول باید به دفعات برای ادرار به توالت بروم.
کف دستانم همیشه عرق کرده است.
خیلی وقتها احساس می کنم که صورتم گرم و سرخ شده است.
بسختی بخواب می روم و در خواب هم خستگی ام درنمی رود.
بسختی می توانم خودم را کنترل و آرام کنم.






جمع کل نمرات این تست:










یک توضیح کوتاه




ترس یکی از احساسات پایه‌ای انسان است و معمولا ما زمانی این احساس را داریم که چیزی در درون و یا بیرون از ما در جریان است و این احساس در ما

بوجود می‌آید. خیلی از انسانها از داشتن احساس ترس شرم دارند و فکر می‌کنند آدم قوی نباید بترسد. از کودکی نیز به بچه می‌گویند قوی باش و نترس و هر کسی را که می‌ترسد نابالغ می‌خوانند. ولی حقیقت این است که ترس یکی از بهترین دوستان انسان است. ترس یک پیغام دهنده است؛ ترس احساسی است که انسان را از خطر آگاه می‌کند و به این معنا ترس احساسی است که وظیفه حفظ سلامتی را بعهده دارد. بدون وجود احساس ترس دیگر کسی از خطر پریدن از ساختمانی بلند آگاه نبود و یا بدون احساس ترس هیچ جانداری از جلوی ماری که آماده نیش زدن است فرار نمی کرد... بنابراین نقش طبیعی احساس ترس آگاه ساختن و حفاظت موجود زنده است.

ولی هراس و اضطراب با ترس فرق دارند. اگر انسان با دیدن شیری درنده بترسد و فرار کند، به وی حق می‌دهیم که آنطور عمل کند. چراکه هم موضوع ترس ساز (شیر) وجود دارد و هم اینکه با این ترس انسان آماده پاسخ دادن به خطر می‌شود (مثلا فرار). ولی اگر کسی همیشه یک نوع احساس ترسی را داشته باشد که برای آن دلیلی واقعی وجود نداشته باشد، می گوییم که وی دچار هراس و اضطراب است. تشخیص هراس و اضطراب همیشه به ساده گی مثال شیر نیست. انسانهایی که مبتلا به هراس و اضطراب هستند معمولا از علت واقعی ترس خود خبر ندارند ولی وجود ترس خود را به چیزهای مختلف نسبت می دهند. مثلا دانش آموزی را در نظر بگیرید که هر وقت امتحان دارد شب خوابش نمی برد. اسهال می گیرد. دلش درد می گیرد. احساس سرگیجه می کند وغیره. آیا درست است که بگوییم وی از امتحان می ترسد؟ خیر. چیزی که وی از آن می‌ترسد و چیزی که باعث می‌شود وی از امتحان بترسد نکته دیگری است. برای مثال اینکه می‌خواهد و باید بهترین باشد (شاید مادر و پدرش هم این را در وی تقویت کنند) و این نکته در دلش ترس درست می‌کند که نکند موفق نشود. وقتی احساس ترس را لمس می کند روانش احساس خطر می کند و وظیفه روانش این است که وی را از خطر دور کند. بنابراین عکس العمل های جسمی وی طوری ظاهر می‌شوند که هم خود وی و هم دیگران به این می‌رسند که شاید بیمار است، چون اسهال دارد، سردرد و شکم درد دارد و ...

هر آدمی موقع امتحان دلواپسی دارد و اصولا این دلواپسی باعث می‌شود که برای امتحان خودش را آماده کند. ولی در مورد دانش آموزی که از امتحان هراس دارد وضع بصورت دیگری پیش می‌رود. چون بیمار است پس در سر جلسه حاضر نمی‌شود و چون لازم نیست امتحان بدهد دلواپسی‌اش در آن لحظه فروکش می کند و روان وی بطور ناآگاه می‌آموزد: برای دوری از دلواپسی مریض بشو. وقتی این حالت بوجود آمد دایره ترس کامل می‌شود و از آن ببعد هر وقت امتحان دارد همان نشانه‌ها در روان و جسمش ظاهر می‌شوند.






توضیح جمع نمرات این تست




در نمره شما در این تست نمره بین 5 الی 20 قرار دارد، این نشاندهنده هراس و اضطراب خفیف است.




اگر در این تست نمره شما بین 20 الی 40 قرار دارد, این نشاندهنده هراس و اضطراب متوسط است.



اگر نمر شما در این تست از 40 به بالا است، این نشاندهنده هراس و اضطراب شدید است.



در هر سه حال و بخصوص در مورد هراس متوسط و شدید مراجعه به متخصص برای درمان هراس و اضطراب بسیار ضروری است.



همانطوری که از توضیح کوتاه بالا معلوم است هراس و اضطراب اختلالاتی هستند که در طول زندگی آموخته می شوند. اضطراب و هراس چیزهای قابل علاجی هستند و هرچه زودتر برای علاج آنها اقدام شود نتیجه بهتری می دهند.

[ بدون نام ] دوشنبه 2 دی‌ماه سال 1387 ساعت 11:14 ب.ظ http://http://www.drghorbaniphysiology.blogfa.com/

از اینکه فعال و علاقه مند هستید خوشحالم.تصاویر دارم که میتواند در فهم مطالب به شما دانشجویان علاقه مند کمک کند .لطفا سر کلاس یاداوری کنید تا در اختیارتان قرار دهم موفق باشید

سلام استاد بزرگوار...
از توجه شما کمال تشکر را داریم.

کنعان سه‌شنبه 30 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 08:52 ب.ظ

سلام دوستان عزیز...
من روانشناس نیستم،یک مراجع هستم...
ازتون نمی خوام که منو درمان کنید یا حتی بیماری منو بگید.
شاید مورد من برای شما که دانشجو هستید جالب باشه،گفتم به عنوان یه تجربه براتون بیانش کنم...
من کنعان هستم.در قزوین زندگی می کنم.پدرم از تجار بزرگ قزوینه و زندگی فوق العاده ای دارم.
خواهری مهربان،مادری دلسوز و....
در مدرسه ی تیزهوشان درس می خونم...
در دوره ی راهنمایی یکی از همکلاسی هایم به اسم امین بود که من دیوانه وار دوستش داشتم.
در حدی که ساعت ها جلوی منزلشون می ایستادم،حتی توی سرما وزمستون....
هرچی پول داشتم خرجش می کردم و....
حاضر بودم به خاطرش جونم رو هم فدا کنم.
ولی یه مشکلی پیش اومد.ما تو قزوین مشکلمون اینه که بچه ها توی مدارس خیلی با هم دیگه ور میرفتند.البته همه با هم درگیر میشدند واجازه چنین کاری نمی دادند اما امین اینطور نبود....
عموی او مدیر مدرسه بود و او خجالت میکشید عمویش فهمد که بقیه اورا ....
خلاصه من سعی کردم به عنوان برادری عمل کنم ونذارم کسی با او از این کارها بکند منتها به او بر خورد وناراحت شد که چرا به شخصیتش توهین کردم!!!!
خلاصه...کار کشید به جایی که عموش فهمید وب جفتمون برخورد سختی کر.خانوادش هم سختگیری هاشونو شروع کردند.
او دیگه با من دوست نبود....
من حتی تهدید کردم که اگه با من دوست نشه خودمو می کشم....او هم گفت:فقط طوری بکش که راحت نمیری ویه خورده عذاب بکشی!!!
یک ساله که من مدام جلوی خونون می ایستم!تا ببینمش.حاضرشده بودم که اون بیاد توی تیزهوشان و من برم مدارس عادی(آخه اون نتونست تیزهوشان قبول بشه)
اما نشد!!!
پدر دکترای مکانیک است وتوی آلمان زندگی میکردند.مادرش هم فوق لیسانس زبان آلمانیه.خود امین هم تا 6 سالگی آلمان بوده وحتی متولد ونجاست.
چنین خانواده ای قبول نمی کنه فرزندش با من بگرده.
یکساله که من اویزونشم اما ...
حالا تکلیف عشق من چیه؟اگه یه خودکشی ساده (طوری که نمیرام)راه بندازم،به نظرتون با من وست میشه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد